Ο ρόλος του μήλου στην αρχαιότητα

Σήμερα αγαπητοί, ξεκινάει μία σύντομη σειρά δημοσιεύσεων για τις οποίες απαιτήθηκε αρκετή έρευνα. Στο συγκεκριμένο ποστ,θα γίνει αναφορά στο ρόλο που διαδραμάτιζε το μήλο στην κουλτούρα της Αρχαίας Ελλάδας.

Η αρχαία λέξη «μήλον» χρησιμοποιούνταν για να χαρακτηρίσει οποιονδήποτε σφαιρικό καρπό και όχι μόνο το συγκεκριμένο φρούτο, όπως γίνεται σήμερα.

Ο καρπός της μηλέας ανέκαθεν ήταν συνδεδεμένος με την λατρεία της θεάς Αφροδίτης, της θηλυκής θεότητας του έρωτα. Παρατηρείται πως το μήλο θεωρείται ο θεικός καρπός-σήμα της αγάπης, της ερωτικής έλξης, της γονιμότητας , αλλά και σύμβολο του ακατόρθωτου.

  • Γιατί το μήλο συνδέεται άρρηκτα με την λατρεία της Αφροδίτης;

Η λατρεία του μήλου ως σύμβολο της θεάς Αφροδίτης, ξεκινάει από την αγάπη ενός νεαρού , του Μήλου για την συγγενή του βασιλιά της Κύπρου, την Πελία. Ο Μήλος μετέβη στην Κύπρο και εκεί γνώρισε τον βασιλιά του νησιού, τον Άδωνη. Μετά την σύναψη ισχυρής φιλίας, αυτός με την σειρά του , του πρόσφερε μία συγγενή του -την Πελία- για σύζυγο, η οποία ήταν πολύ πιστή απέναντι στην θεά Αφροδίτη και επιδίδονταν έντονα στην λατρεία της.Οι δύο νέοι συνδέθηκαν με αισθήματα παράφορου έρωτα, αποτέλεσμα του οποίου ήταν η εγκυμοσύνη της Πελίας. Ο γιος του Μήλου και της Πελία ήταν ένα όμορφο αγόρι, το οποίο έταξαν στο ιερό της θεάς Αφροδίτης , ενώ το παιδί πήρε το όνομα του πατέρα. Ο Άδωνης όμως, πέθανε αρκετά νωρίς και ο Μήλος αφού έπαθε κατάθλιψη, κρεμάστηκε από ένα δέντρο, το οποίο πήρε το όνομα του (μηλέα ή μηλιά). Η Πελία, μέσα στην απόγνωση κρεμάστηκε από το ίδιο δέντρο.

Οι πράξεις του ζευγαριού συγκίνησαν την θεά Αφροδίτη και αποφάσισε να διατηρήση την μνήμη τους , μεταφορτώνοντας τον Πελία σε περιστέρι (το ιερό πτηνό της) και τον Μήλο, στον καρπό μήλο, το σύμβολο της. Το παιδί τους, ήταν πάντα υπό την προστασία της θεότητας , και αργότερα όταν αποίκησε ένα νησί πήρε το όνομα του ( Μήλος, Αδροδίτη της Μήλου)

  • To μήλο της Έριδος και ο μύθος της Αταλάντης

sea

Το μήλο ξαναεμφανίζεται στην μυθολογία, διαδραματίζοντας κομβικό ρόλο, στο προοίμιο του Τρωικού πολέμου. Στο γάμο του Πηλέα και της Θέτιδος, παρευρέθηκαν όλοι οι θεοί, με εξαίρεση την Έρις, η οποία σκόπιμα αποκλείστικε από τους καλεσμένους, αφού ήταν η θεά της διχόνοιας.

Προσβεβλημένη η Έρις , εμφανίστηκε στο γλέντι και πέταξε ανάμεσα στις τρεις κραταιές θεές (Αθηνά, Αφροδίτη, Ήρα) το Χρυσό Μήλο, χαραγμένο με τη φράση «Τη καλλίστη», «στην ομορφότερη». Οι θεές άρχισαν λοιπόν να ερίζουν για το μήλο και ζήτησαν από τον Δία ν’ αποφασίσει ποια το άξιζε. Μη θέλοντας (φυσικά) ν’ ανακατευτεί ο Πατέρας των Θεών, ανέθεσε την κρίση του ζητήματος στον Πάρη της Τροίας. Είναι γνωστό πως η θεά ήρα συμβολίζει το πνεύμα, η θεά Αθηνά την νόηση και η θεά Αφροδίτη την μορφή-ύλη. Ο Πάρης, διαλέγοντας την θεά Αφροδίτη , ως αιθερικός-αρχέτυπος άνθρωπος εγκλωβίζεται στην λατρεία της ύλης. Βασικό κριτήριο για την απόκτηση του μήλου ήταν η ομορφιά και ο ερωτισμός. Ο Πάρης με την σειρά του, θα αποκτήσει μία γυναίκα, προικισμένη με το δώρο της ομορφιάς.
Η ερωτική δύναμη των μήλων φαίνεται με συμβολικό τρόπο και στο μύθο της Αταλάντης της παρθένας και κυνηγού. Εκείνη αρνούνταν κατηγορηματικά να χάσει την αγνότητά της επειδή κανείς δεν μπορούσε να της παραβγεί στο τρέξιμο (αυτός ήταν ο όρος-προϋπόθεση προς τον πατέρα της για να παντρευτεί). Όμως οδηγήθηκε στο γάμο, γιατί μπήκε στον πειρασμό να μαζέψει τα χρυσά μήλα της Αφροδίτης που της τα πέταξε με δόλο ο μέλλων σύζυγός της, ο Ιππομένης, προκειμένου να την προσπεράσει. Άρα, κάθε ανάμιξη του μήλου, παραπέμπει και σε ανάμιξη της θεάς, αφού στο τέλος πάντα δημιουργούνται ζευγάρια.

Στην επόμενη δημοσιεύση,θα γίνει μία σύγκριση του κήπου της Εδέμ από την παλαιά διαθήκη και του κήπου των Εσπερίδων από την αρχαιοελληνική μυθολογία.

HeShotMeDown

Ακολουθείστε με στο Instagram (@heshotmedown_) για να μαθαίνετε πρώτοι για τα καινούργια ποστ, τους διαγωνισμούς, καθώς και να προτείνετε θέματα και βιβλία!Επίσης, μπορείτε να με βρείτε και στην  σελίδα μου στο facebook.